Herfst in Umbrie - Reisverslag uit Rome, Italië van Heleen en ed Neut- Sloots - WaarBenJij.nu Herfst in Umbrie - Reisverslag uit Rome, Italië van Heleen en ed Neut- Sloots - WaarBenJij.nu

Herfst in Umbrie

Door: Ed

Blijf op de hoogte en volg Heleen en ed

10 December 2011 | Italië, Rome

Caio tutti,

We zijn al weer een goede twee weken terug thuis in Italie en er is weer het nodige gebeurd. Mijn moeder heeft de operatie perfect doorstaan en maakt het goed en pakt beetje bij beetje het gewone leventje weer op. Gelukkig.
De discussie rondom de brandveiligheid van de balken is ten einde. Heeft het zoveel gekost als werd gevreesd? NEE
Het heeft wel geld gekost uiteraard, maar gelukkig niet zo heel erg veel.
Is er geschilderd? NEE.
Waarom niet? Nou dat was niet nodig. Oh, waarom niet, hoor ik jullie denken.
Nou, we hebben een andere engineer in handen genomen. Deze man heeft alles bekeken,de wetten erop nageslagen, (iets waar je zelf niet aanuit kan komen)en hij kwam tot de conclusie dat schilderen van de balken niet nodig is. Een brandblusser in elk appartement is dan wel verplicht plus een plattegrond van elk appartement om te laten zien waar de nooduitgang is. Dit laatste is dan weer raar, want er is maar 1 mogelijkheid om een appatement binnen te komen en weer te verlaten. Eigenlijk moet je het zien dat je van je eigen slaapkamer een plattegrond moet maken om aan te geven waar de vluchtroute is en deze aan de binnenkant van je slaapkamerdeur moet bevestigen.
Maandag komen ze nog de benodigde brandblussers afleveren en voorzien van een controle certificaat.
Dit alles is nu geregeld en zijn er volgens ons geen problemen meer.
Alle papieren zij wederom ingeleverd bij de gemeente.

Afgelopen week zijn we aan het werk geweest in de olijfgaard boven rondom onze parkeerplaats. Hier is al het onnodige weggehaald, het gras gemaaid en de bramen weggesnoeid. Iedereen die hier voorbij rijdt, doet dit tergend langzaam om te zien hoe die stomme hollanders dit alles met een heggeschaar staan te doen ipv groot materieel. Je ziet ze het gewoon denken. Aan de andere kant dwingt het wel respect af, denk ik. Want het ziet er na een paar dagen al heel goed uit, eigenlijk zoals een olijfgaard eruit hoort te zien. Nu nog een kettingzaag op benzine kopen en de olijfbomen gaan toppen, want deze zijn veels te hoog. Er staan zelfs bomen in onze gaard die zeker 10 meter hoog zijn. Nou zie hier maar eens olijven uit te plukken. We gaan ze rigoreus afzagen op ongeveer 2 mtr hoogte en alles wat in de toekomst omhoog groeit wordt er direct weer afgesnoeid. Eigenlijk moeten de takken gedwongen naar beneden groeien zodat er makkelijk geoogst kan worden. Een laddertje kan best, maar dan niet een ladder van 10 meter maar lekker een authentieke houten laddertje. De komende weken zullen we hieraan gaan beginnen. Dat zal wel wat tijd kosten, want rondom de parkeerplaats staan ongeveer 225 bomen. Vorige week hebben we alle bomen geteld en dat zijn er meer als wat op papier staat. Volgens de papieren hebben we 570 bomen, maar wij kwamen op ruim 700 bomen uit.

De herfst heeft nu ook hier zijn intrede gedaan. Voor de mensen die twijfelen of november, december wel een goed plan is om op vakantie naar Umbrie te gaan moet zo maar even mijn bijgevoegde foto`s bekijken welke ik afgelopen zondag hier in de directe omgeving heb gemaakt. Ik denk dat deze voor zich spreken. De temperatuur is nog steeds zeer aangenaam. De werkzaamheden in de olijfgaard staan we gewoon in onze blouse te doen. Gemiddelde temperatuur afgelopen weken dagelijks 16-18 graden. De komende week is er regen voorspeld, maar ook dat mag geen naam hebben.
Het zwembad is nog steeds open, en Heleen heeft daar anderhalve week geleden nog 4 baantjes in getrokken. Stoer he? (zie filmpje in het vorige verslag!) Dus Bas en Maxime, neem zwembroek en bikini maar mee.
Succes allemaal met het opzetten van de kerstboom.

Saluti.